Huddersfields matchtröjor bara ett PR-trick

Det skapades rubriker över bred front i fotbollsvärlden när Huddersfield släppte deras nya hemmaställ till säsongen 2019-2020 med en till synes överdimensionerad spelbolagslogo rakt över bröstet.

Efter att ha åkt ur Premier League i våras kommer Huddersfield Town spendera kommande säsong i The Championship. I vänskapsmatchen mot Rochdale på försäsongen syntes truppen bära de ”nya” tröjorna för första gången i 3-1 segern vilket skapade mer eller mindre ramaskri hos supportrarna men även på gemene man på sociala medier. Allt från huruvida det föll inom det engelska förbundets regler med en sådan sponsor till om det var moraliskt riktigt att gå så långt, blandat såklart med diskussioner om det rent estetiska, fick fotbollsvärlden att gräva allt djupare i ämnet. Till sist kom så en förklaring från både Huddersfield själva och Paddy Power, spelbolaget bakom detta PR-trick, samtidigt som de också senare släppte senare den rätta tröjan för säsongen 2019-2020 där bara klubbmärket och Umbro-loggan syns.

Sanningen är att det hela var ett led i en kampanj ledda av just Paddy Power, ”#SaveOurShirt” som strävar mot att ge spelbolag och andra kommersiella intressen mindre plats och makt inom sporten generellt, men i synnerhet genom reklamfria matchtröjor då de hävdar att sponsringen gått för långt när arenor döps om och hela matchtröjor är räckta av reklam. VD:n för Paddy Power Victor Corcoran säger:

“Shirt sponsorship in football has gone too far. We accept that there is a role for sponsors around football, but the shirt should be sacred.”

Så vad händer med ”fake”-tröjorna? De kommer auktioneras ut till förmån för välgörande ändamål enligt klubbens ordförande Phil Hodgkinson:

“There has been a lot of interest around the reveal of our home shirt for the 2019/20 Sky Bet Championship campaign. Now, we believe the right thing to do is to auction off the shirts to help raise money for the Town Foundation, Andy’s Man Club and Huddersfield Street Kitchen; three fantastically worthwhile causes that make a real positive impact in the lives of children, young people and men in our community.

This Football Club is in the heart of the local community and we understand the important role we play, so by doing this we hope to raise a large sum of money for these charities.”

Vad tycker du, har reklamen gått för långt inom fotbollen? Var går gränsen?

Annons: