Nya aktörer inom social betting

Den svenska bettingscenen håller så sakteliga på att förändras. Det som tidigare var ett upplägg där renodlade bettingsajter presenterade speltips på löpande band har ett fokusskifte nu skett. Kampanjer och speltips förmedlas nu alltmer på sociala media och trenden ser ut att hålla i sig och bli stärkt med tiden.

Varför har då speltips blivit populära på sociala media?
Svaret på den frågan är helt enkelt att den moderna tipstern gillar att vara flexibel och snabb, samt att det ska vara lätt att komma åt fakta och information. Därtill är utbudet så pass stort att fler och fler spelare ställer krav på att den man följer ska ha ett track record som vittnar om framgång. Tiden då mängder av människor följde kändistips (lex. Glenn Strömberg) som kom med motiveringar som bland annat ”United brukar vara bra hemma” eller ”Juventus brukar vinna på söndagar” – är förbi. Genom att posta sitt speltips på sociala media kan tipssugna spelare titta på historik och följa track record, komma närmare källan till tipset, samt kommunicera tankar och funderingar med andra.

Hur gör man för att sålla bland alla tips?
Då det finns en uppsjö av människor som kallar sig självutnämnda experter och det är inte helt enkelt att sålla bland det som är kvalité. Ett smart sätt för att hitta nätets bästa speltips och vilka personer och sajter som presenterar dessa är att göra en enkel hashtagsökning på Twitter, Facebook och Google+. Sök exempelvis på ”speltips” och du får upp mängder med data som du kan analysera.

Hur ser framtiden ut för social betting?
Om vi blickar internationellt så har fenomenet med social betting existerat under flera år redan. Till skillnad från i Sverige har flera projekt gjort tappra försök att knyta ihop sociala media med betting via hemsida. Det är dock få koncept som har fungerat i praktiken – av olika anledningar. Klart är dock att tiden för hemsidor som presenterar speltips fortfarande är nu, men att formen kommer att förändras. Besökare och läsare är mer kräsna än någonsin och man värderar sin tid och sina klick mer.

Kanske får vi också se de stora spelbolagen börja integrera sociala media i större utsträckning? Exempelvis har Betfair börjat med projektet att låta användare snabbt dela information om en cash-out man har gjort. Allt för att inspirera andra till spel och för att använda sociala media för att nå ut till nya användare.

Vi har också en spännande tid framför oss med den kommande avregleringen av den svenska spelmarknaden. Inom kort kommer nästan allt att vara möjligt – eller åtminstone relativt oreglerat.

Av: Sebastian @Spelservice

Annons:

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here